Stranice

18. lis 2012.

Beograđani i Beograaaađani


Juče mi reče neki tip:
"Nije više na ceni da si iz Beograda, nije kul."
Pogledam ga, onako, od glave do pete, pa pitam:
"A odakle si ti?"
Spušta glavu i mrmlja:
"Iz Crne Trave."
Sve mi je jasno.





Beograđani su ljudi rođeni u Beogradu, ali i ljudi rođeni kojekuda, a preseljeni u Beograd - ako su prihvatili Beograd, onakav kakav je.
Beograđani su oni ljudi koji ne pokušavaju da Beograd pretvore u selo ili grad iz kog su se doselili.

Beograd moraš osetiti da bi ga zavoleo.
Moraš da naučiš Beograd, da bi mogao da budeš Beograđanin.
Moraš znati priče i legende, moraš da znaš ko je ko i gde je šta.
Moraš da naučiš ko su Lionci, a ko Bulubulderci... Ko su Zemunci, a ko Dorćolci.
Moraš da znaš u kojoj je kafani sedeo koji čuveni boem...

Ne možeš biti Beograđanin, čak iako si ovde rođen, ako ne znaš gde je bila Narodna biblioteka, srušena 6. aprila.
Ne možeš biti Beograđanin, ako bacaš smeće po gradu ili ga ostavljaš pored lifta u zgradi.
Ne možeš biti Beograđanin, NAROČITO ne ako bacaš kese sa smećem sa visokih spratova ljudima na glavu.
Ne možeš biti Beograđanin, ako puštaš psa da kaki gde hoće - i to ne pokupiš posle. To - kaku, ne psa.
Ne možeš biti Beograđanin, ako šetajući pljuješ žvaku na pločnik. Ili, uopšte, ako pljuješ ili treseš nos na pločnik. Fuj.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne saznaš gde je najbolja klopa u koje doba dana.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš da su najbolje piroške nekad bile pravljene u 'Atini' i da su ispred 'Moskve' bile one crvenobele metalne stolice - prave, boemske, kafanske, divne za nedeljna prepodneva i kafe i sladolede.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš odakle je najlepši pogled na Beograd.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne ustupaš mesto bakama i dekama u prevozu, žao mi je.
Ne možeš biti Beograđanin, ako u dva-tri ujutru urlaš po ulici kao krelac.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš zašto je važno Staro Sajmište i zašto je grozno da se tu otvaraju diskoteke.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš ko je bio majmun Sami.
Ne možeš biti Beograđanin, a da ne znaš gde je DNK fontana.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš kakve veze ima Momo Kapor sa Adom Ciganlijom.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš, najpre, ko je bio Momo Kapor - najbolji Beograđanin iz Sarajeva.
Ne možeš biti Beograđanin, a da ne znaš da je Zuba kralj Beograda.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš ko je Duško Radović. To nikako.
Ne možeš biti Beograđanin, ako kontaš, a ne kapiraš - nekako ne ide.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš kako se zove "tip na konju", na onom spomeniku u centru.
Ne možeš biti Beograđanin, ako se ne sećaš ovoga - OVOGA.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš ko je bio Sava Petković i šta je 'incident kod Čukur česme'.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš za Višnju sa Tašmajdana.
Ne možeš biti Beograđanin, ako u tri ujutru slušaš muziku tako da i na drugom kraju gradu svi znaju da voliš Cecu, Cicu, Jecu, Jacu i ostale.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne osetiš trnce i radost kada po povratku u Beograd najpre ugledaš Avalski toranj.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne upijaš miris Kalemegdanske tvrđave, ako ne osećaš šta te zidine imaju da ti kažu.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš za koncert kod Hajdučke česme.
Ne možeš biti Beograđanin, ako nisi makar jednom popio piće u Skadarliji.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš gde je bio Žrnov.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš za beogradske pećine i lagume.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš koja je najstarija kuća u Beogradu.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš za mistični Rimski bunar.
Ne možeš biti Beograđanin, ako nisi nikad gledao predstave (ili snimke predstava) "Kralj Ibi" i "Radovan Treći" ili da, ne dao Bog, ne znaš ko je bio Zoran Radmilović - zaječarski Beograđanin.
Ne možeš biti Beograđanin, ako te OVO ne asocira na 'Dobro jutro'.
Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš ko je bio Beogradski fantom.

Ne možeš biti Beograđanin, ako pljuješ po Beogradu i Beograđanima.

Ne možeš biti Beograđanin, ako ne čuješ i ne želiš da čuješ priče starih o tome kakav je bio Beograd, pre milion stanovnika - rođenih ili doseljenih.


Rođena sam u Beogradu i ponosna sam na to.
Moj otac je rođen u Beogradu, kao i moja majka - i ponosna sam na to.
Moj deka po ocu rođen je u Beogradu - i ponosna sam na to.
Moja baka po ocu rođena je u Pilici kod Bajine Bašte - i ponosna sam na to.
Moja baka po majci rođena je u Subotincu, a deka u Bujmiru - kraj Aleksinca - i ponosna sam na to.

Ne dižem nos na svoje poreklo, dižem nos na znanje o Beogradu, na to što osećam poseban šmek Beograda i beogradskih šmekera.
Ponosna sam na to što prepoznajem prave Beograđane, ponosna sam na to što mogu GLASNO I JASNO da kažem da sam Beograđanka i da su Beograđani najbolje face na svetu.

Ma koliko to vama smetalo.





33 komentara:

  1. Nisi bila kod mene u selu pa zato tako pricas.

    OdgovoriIzbriši
  2. Lijepo je ponositi se znanjem! Bravo.

    OdgovoriIzbriši
  3. Ma niste Beogradjani pa tako komentarisete....

    OdgovoriIzbriši
  4. Ne mozes biti Beogradjanin a da ti nije zao sta je on danas postao! Pozdrav sa Dorcola, pa cak i Zemuncima :)

    OdgovoriIzbriši
  5. NE MOZES BITI BEOGRADJANIN AKO NE URLAS OKO 2-3 UJUTRU

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. jbg, mladji sam dosta ocigledno od tebe, ali si u pravu, skroz...
      kontam te 300 posto, jer isto mislim kao i ti. rispekt!

      Izbriši
  6. Nisam Beograđanin i ponosim se time!

    OdgovoriIzbriši
  7. NE MOZES BITI BEOGRADJANIN AKO NISI NAVIJAC CRVENE ZVEZDE !!!

    OdgovoriIzbriši
  8. Посерем вам се на Београд, шта сте ви толико посебни јбт?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jovana Beogradjanka20. lis 2012. 22:46:00

      Ljubomora iz tebe govori. Svaki grad je poseban za njegove gradjane, bar one koji znaju da ga cene. Ali ne moze se poreci da je poseban, sam Beograd, ali ne i ljudi u njemu, jer ima takvih kao ti

      Izbriši
  9. Slazem se. Ziveo sam u Beogradu par meseci i vratio sam se za Kragujevac jer ja, kao sto ti volis BG, volim KG. Respect :)

    OdgovoriIzbriši
  10. Dosta stvari iz texta je najnormalnija stvar na svetu koja i nema veze sa Bgd.i koje bi svakom dobrom coveku bile nacin zivota...
    mislim-ne pljuj,ne bacaj smece,zvake,ne urlaj...to se nosi od kuce uglavnom a ne iz grada ili iz kraja odn.podrazumevaju se pod neku opstu kulturu i informisanost.Ipak ljudima dosta toga manjka JEBIGA!

    OdgovoriIzbriši
  11. Ako je tebi o nekome "sve jasno" kad samo cujes da je taj neko iz Cre Trave, onda nisi ni Beogradjanin ni nebeogradjanin, onda si samo jedno povrsno ljudsko bice.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. ae ne lozi se Crnotravac....xD

      Izbriši
    2. ne lozi se Crnotravac....

      Izbriši
    3. Odlicno si joj rekao legendo ! Iskopleksirana Beogradjanka. I ja sam rodjen u BG pa mislim da je generalno Srbija kurcina, ukljucujuci i BG naravnp. kanta od grada , pogledajte malo evropske gradove..

      Izbriši
    4. Jovana Beogradjanka20. lis 2012. 22:52:00

      Onda ti idi odavde, i svi srecni ;)

      Izbriši
  12. Pravi Beogradjanin voli Beograd i neguje ga i trudi se da bude ono sto jeste, a to je prestonica svih i svega, mesavina svih mogucih kultura i nacionalnosti i otvorenog srca za sve.
    Cuvaj i neguj Beograd da ostane ovakav i onakav kakav je bio. Slobodan i otvoren grad za sve nas

    OdgovoriIzbriši
  13. Ja mislim da treba da unapredis svoje spisateljske kvalitete i da ne ponavljas toliko ;-) :))))

    OdgovoriIzbriši
  14. Objasnila si sve u ovoj rečenici "Beograđani su oni ljudi koji ne pokušavaju da Beograd pretvore u selo ili grad iz kog su se doselili.". Mislim da se baš to dešava već neko vreme. Moj tata je iz jednog sela Negotinske krajine a mama iz Vršca. Zavoleli su se u Beogradu, zavoleli su Beograd i ostali da žive u Beogradu. I mene i sestru su odgajali tako da volimo i čuvamo Beograd. Ja imam i svoje drvo koje sam zasadio kao mali tokom akcije koju je vodio Djoko Vještica. Hej, njega si zaboravila! Beograđanin iz Otrića kod Gračaca :)

    OdgovoriIzbriši
  15. "Ne možeš biti Beograđanin, ako bacaš smeće po gradu ili ga ostavljaš pored lifta u zgradi." - Sudeći po tome, definitivno su veći "Beograđani" oni koji dođu sa strane; jer oni koji su tu rođeni, vidim kako su lepu sliku grada do sada stvorili!

    "Ne možeš biti Beograđanin, ako ne znaš odakle je najlepši pogled na Beograd." - Individualno.

    "Ne možeš biti Beograđanin, ako ne ustupaš mesto bakama i dekama u prevozu, žao mi je." - 'Bakama i dekama' koji imaju dovoljno snage da svuku klinca, koji na leđima ima ranac veći od sebe, da bi svoje dupe zavalili na sedište, a nemaju snage da stoje 10 minuta? Hvala, ali mislim da im i dalje neću ustupati mesto.

    "Ne možeš biti Beograđanin, ako se ne sećaš ovoga - OVOGA." - Nisu samo Beograđani preživeli OVO.

    I, naravno: nisam Beograđan, i ponosan sam na to.


    OdgovoriIzbriši
  16. Ovo se pretvorilo u forum tipa "Zasto ste vi tako posebni?"
    I komentari u stilu "jbg, mladji sam dosta ocigledno od tebe, ali si u pravu, skroz...
    kontam te 300 posto, jer isto mislim kao i ti. rispekt!" kao i "Посерем вам се на Београд, шта сте ви толико посебни јбт?" su totalno promasili temu.

    Bravo za post,odlican je,bili ili ne bili iz Beograda.

    OdgovoriIzbriši
  17. Da li si ili nisi Beogradjanin nema nikakve veze sa lepim i kulturnim ponasanjem koje se prvenstveno nosi iz porodice i najblizeg okruzenja .Vise sam naucila o Beogradu od ljudi sa strane nego od rodjenih Beogradjana .I stvarno mi je vise muka od tog vaseg busanja u grudi kako ste rodjeni u ovom gradu i nipodostavanja svih koji to nisu , a posebno kada lecite svoj neuspeh i sujetu na taj nacin .Smesni ste .

    OdgovoriIzbriši
  18. A sta fali selu ili gradu iz kojih se neko doselio u Beograd?
    Strasno , dobro si nam otvorila oci ,ne smemo ici nigde iz naseg belog grada jer ce nas zatrpati smecem koje po celoj Srbiji u svim gradovima i selima ljudi izbacuju kroz prozor , a usput ce nas i pljunuti i zallepiti nam zvaku u kosu , a psi ce nam se pokakiti na nogu !
    Inace , nikada nisam videla da je neko pokupio kaku iza svog psa i svaki put se zgrozim kada to vidim.

    OdgovoriIzbriši
  19. Jovana Beogradjanka20. lis 2012. 22:55:00

    Tek kad sam otisla naucila sam da ga volim. Prelep tekst.

    OdgovoriIzbriši
  20. Anonimni... NAPISITE IME!!!

    Ovaj tekst se odnosi na BEOGRAD i na BEOGRADJANE i one koji se tako osecaju, a pri tome su NORMALNI I PRISTOJNI LJUDI.
    Pa niko nije rekao da je bilo ko iz nekog drugog mesta - los. Pogresno ste shvatili "intro".
    Ako ste citali jos neki tekst ovog autora, primeticete koliko voli Srbiju (u celini i celosti teritorije njene).

    Ako bacate smece kroz prozor i pljujete po trotoaru, vi ste nevaspitani neandertalci a ne gradjani Beograda ili nekog grada koji nije Beograd. O tome je ovaj tekst.

    OdgovoriIzbriši
  21. STARA PALILULA I TAŠ FOREVER! :)

    Osobu koja je komentarisala devetnaestog oktobra ne bih volela da sretnem ni kao patolog u mrtvačnici, taj bi i mrtav skočio da nekog davi golim rukama. Isto važi i za ove koji ne umeju da sastave pristojnu rečenicu.

    Interesantno, gospodin Vidan sve kapira onakvo kakvo je - lepo je što ima takvih ljudi.

    OdgovoriIzbriši
  22. Ono kad se pronadjem u svakoj recenici! Bravo za tekst ! <3 P.S. Pravi Beogradjani znaju zasto :)

    OdgovoriIzbriši
  23. Zaista sam uzivala u svakoj recenici. Meni uvek srce zaigra kada vidim moj grad, kada se vracam sa puta. Pa makar i sa sastanka u Novom Sadu. beograd je najlepsi grad na svetu! Tvrdim, svetski sam putnik <3 Hvala!

    OdgovoriIzbriši