Stranice

8. sij 2013.

"Nikad nećeš biti kao moja mati"

Spopadaju me mnoge misli ovih dana.
Od onih pametnih (dokumentarne forme u štampi, internet novinarstvo, recepti za torte...) do onih potpuno suludih (da li ću umeti da držim decu, tj. šta ako se mojoj bebi otkači glava).
Ozbiljno, često o tome razmišljam (o bebinoj glavi) pre no što mi se san naseli u postelju. Savršeno se slažem sa tuđim klincima. Držim ih jednom rukom, a drugom ih golicam ili mazim, uspevam sa njima da izvedem najneverovatnije akrobatske zavrzlame. Ali, to su tuđa deca, nisu moja. Nisam sigurna da ću umeti da ih držim, hranim, prepovijam, uspavljujem. Nisam sigurna da ću umeti da budem odgovorna za taj mali život koji sam napravila. I zaista, ali zaista, ne verujem da sam u stanju da jednog dana seckam noktiće svom klincu, hvataće me panika veća od one predispitne!
Brine me da li ću ja to moći. Da li ću umeti da budem supruga, majka, domaćica. Ne znam... Plašim se. Treba servirati tri obroka dnevno, raditi, rađati, voleti, brinuti se o nekome, smeškati se i kad ti nije do toga. Čini mi se da to mogu samo jake žene. Ne ja.
Slušam Čolića koji mi govori kako nikad neću biti kao njegova mati. Ne znam da li ću imati dovoljno snage, mudrosti i umeća da, jednog dana, svom suprugu budem ono što je moja majka mom ocu. Da li ću moći da držim kuću na plećima i da se smejem istovremeno? Da li ću ikada moći da pevam dok kuvam tri različita jela, perem veš i usisavam? Da li ću moći nakon takvog dana da se spustim u naručje svog dragog i da mu, uz osmeh, kažem koliko ga volim? Koliko volim i njega i svoj, takav, život. Da li ću moći da pređem preko nekih stvari, da stvaram kompromise, da budem polovina jednog celog, da budem sve ono što podrazumeva brak (ili ona čuvena sintagma „bračni drug“)?
Da li ću moći i umeti da vaspitavam svoju decu, da li ću ih se plašiti kao i svega novog u životu? Da li ću, u ovim ludim vremenima, moći bezbrižno da ih odgajam ili ću, kao moja majka u mom detinjstvu, morati da stojim u redovima za mleko po tri sata svakog dana, svađajući se sa penzionerima i prodavcima?
Pre neki dan sam skuvala prejaku kafu. Nije bila otrov, ali bila je jaka. I, šta ćemo sad? Ako ja ne mogu kafu da skuvam valjano, kako, pobogu, da budem žena i majka? Umem da napravim tortu od pola kilograma čokolade i umem da napravim sajt (kakav-takav) i umem da ispržim čips od škampa, baš kao što umem i da okitim jelku da mami ne siđe osmeh sa lica tri sedmice... Umem da oribam vrata, da se cakle. Perem i zidove, usisavam svako zrno prašine kad treba, pravim krompir sa začinima i kinesku krckavu svinjetinu, umem da prišrafim onu vodenicu za prezle tako da ne mrda, a ponekad čak i perem na ruke, ali... Kafa je bila prejaka. To je znak nesavršenosti. Kako takva da budem nečija majka i supruga? Tek kad skuvaš dobru kafu kažu ti da možeš da se udaš. Mama, eto, kuva divnu kafu. Ma, sve kuva divno.
Moja mama voli da se priseća detinjstva, drugara iz osnovne škole, raznih zavrzlama koje je, sa bratom, kao dete, priređivala roditeljima... Često želim da je pitam da li se i ona plašila, ovako kao ja sad. Želim, ali nikad ne pitam. Kad god zaustim, ona uradi nešto čarobno i ućutka me. Napravi najlepše pržene krompiriće ili smota najmanje moguće sarme ili čisti unutrašnjost sijalica ili jednostavno, nasmejana i raspevana očas opere prozore.
I kako ja jednu TAKVU ženu da pitam da li se ikada ičega plašila?
Legnem pored nje kad zaspi i prolazim joj prstima kroz kosu, a ona se smeška, u snu. Pitam se da li se tako osmehivala i u mojim godinama? Ili se plašila? Ležim pored nje i milujem je, nadajući se da će i mene tako, jednog dana, maziti moja ćerka. Nadam se da ću ja biti neustrašiva, a da će se ona plašiti da me pita da li sam se i ja u njenim godinama plašila.
Jeste, pričala mi je mama kako joj je bilo strašno kada je prvi put kuvala slatki kupus, pa joj je moj tata rekao da je lepšu hranu jeo u bolnici kad mu je pukao čir. Mama je sad, glupo je uopšte govoriti, prvak sveta u kuvanju slatkog kupusa. Iako ga ja ne volim. Kupus, naravno, slatki. Kapiram da se plašila i onda kad su joj lekari rekli da je uskoro neće biti (tad sam se i ja na smrt prepala). Ali, izgurala je to, njima u inat, i – evo je, živa, zdrava i prkosna. Moj junak. 

Jasno, glasno i odgovorno tvrdim – moja mama je najjača žena na svetu! Heroj! 
Možete da se složite sa mnom, ne morate, ali ja znam da je to tako.
To je jedina, prava istina.
I zato, ovim tekstom, kratkom blog ispovešću, želim da joj se načestitam sutrašnjeg rođendana.
Eto joj.
I da zna da je volim.
Eto joj i to! :)

Srećan rođendan! <3

Broj komentara: 13:

  1. Nas Junak! :) Vec licis na mamu, bices i ti neustrasiva i uspesna u svemu! Bas zato sto, na prvom mestu, ona veruje u tebe, pa zatim i mi, obicni smrtnici! :) Prikljucujem se cestitkama, volim vas obe! Divan tekst <3

    OdgovoriIzbriši
  2. Pridružujem se čestitkama uz jedan veliki pozdrav za heroj mamu! :) Srećan rođendan i sve najlepše! :)

    OdgovoriIzbriši
  3. Sanja poklopčić8. sij 2013. 18:26:00

    Ogromno je blago to što vas dve imate i retka sreća. Ozbiljno. Volela bih da moja ćerka misli o meni tako jednog dana kad odraste. Srećan mami rođendan i želim vam još mnogo, mnogo divnih, zajedničkih nedoumica. :*

    OdgovoriIzbriši
  4. Mnogi ljudi srece postanu svesni kad se nadju na rusevinama propale srece.
    I roditelja se najcesce setimo kad nisu vise tu.
    Sreca je imati takvu mamu i sreca je da to takva mama zna. Juce, danas i uvek.
    I tvoja je sreca tako veca.
    Srecan vam, srecan - rodjendan.
    @micin_taja

    OdgovoriIzbriši
  5. SharenaShtucna8. sij 2013. 18:58:00

    Dirljivo i iskreno. Volela bih da moja cerka jednog dana na mene gleda kao ti svog heroja. Bravo za mamu!

    OdgovoriIzbriši
  6. Никад нећеш моћи да будеш иста као мама, али сигуран сам да она и жели да будеш посебна - јер си за њу свакако оригинална. Она и очекује од тебе да у даху победиш све дилеме и недаће, чак и кад ти то не каже. А најчешће не каже, зар не? Јарећа посла, шта ћеш :)
    С родитељске тачке гледишта, мислим да јој не треба ни лепши поклон ни веће признање од чињенице да има такву ћеру као што си ти :)
    Ја не знам шта ће моја ћера данас-сутра причати о мени, довољно је да ме не бије :) Али, да: волео бих када би сама себи поставила високи циљ да ме достигне, јер ћу онда знати да ме је престигла, и бићу најсрећнији човек на свету.
    Још једном, мами најлепше жеље за рођендан!

    OdgovoriIzbriši
  7. Sestrice rasplaka ti mene!!

    A strina ... pa ona jeste pravi heroj!!!
    Ljubi je puuuuuno!!!

    OdgovoriIzbriši
  8. Samo površni ljudi nemaju strah od promena, samo glupi ljudi misle da drže mudrost u šaci….. Ti liciš na tvoju mamu , jedno malo mekano srce ispod tvrde i naizgled neprobojne površine. Ja vas poznajem , sve troje, vašu snagu, ljubav koja vas vezuje jedno za drugo , maminu hrabru prirodu, tvoju mudrost , kao i karater tvog tate koji nekad ispuca neke nesrecne fraze , ali bez mamine ljubavi ne bi mogao da opstane…… Secam se trenutka kad mi je tvoja mama rekla da je u drugom stanju, secam se smeška na njenom licu, i ruke koju je nesvesno stavila na stomak ….. Obožavala te je ne samo od prvog dana tvog zivota , obožavala te je od prve pomisli na tebe, na taj novi život koji nosi u sebi, znam to jer je poznajem. Da, poznajem hrabrost i karater tvoje mame….. Poznajem je ,mogu da kažem skoro ceo zivot ….. i želim joj srecan rodjendan , želim da joj život donese mnoga zadovoljstva, divne dane, lepa druženja , srecu i da ostari u zdravlju i veselju sa tvojim tatom secajuci se kupusa …..:-) i ljuljuskajuci na kolenima neku malu mudricu sa kovrdžavom kosicom koja jako lici na svoju mamu Andjeliju ( ……… I naravno ……..i na baba-tetku Aleksandru :-)

    OdgovoriIzbriši
  9. I sta reci ............. Ako sta dodam plasim se da ne pokvarim a nema se ni sta oduzeti ........... Ustvari MORAM dodati , jeste neverovatno , ipak smo mi dve zle jetrve , da je i ja jako , puno , mnogo volim i da joj zelim srecan rodjendan i da ih proslavi jos mnogo ......... Srecu joj narvno zelim mada je vec ima , ima vas dvoje <3 LJUBIM :)

    OdgovoriIzbriši
  10. Svaka žena da shvati zašto je lepo i važno biti majka Voleti i biti voljen.
    Dr.

    OdgovoriIzbriši
  11. Aleksandar Hlubek9. sij 2013. 00:40:00

    Strina srecan rodjendan :)))

    OdgovoriIzbriši
  12. Srecan rodjendan zeni koja nam je podarila mnogo dobrog prijatelja, pisca i coveka:) Hvala od <3. Nek joj naredne godine budu ispunjenje srecom :)

    OdgovoriIzbriši